Prawo odstąpienia obowiązujące przed 25.12.2014 r. |
Prawo odstąpienia obowiązujące od 25.12.2014 r. |
Jaka ustawa reguluje prawo odstąpienia od umowy? |
|
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny |
USTAWA z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta |
Kto może skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. |
|
Wyłącznie KONSUMENT, czyli osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej w celu niezwiązanym bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. |
Wyłącznie KONSUMENT – osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. |
Czy konsument może skorzystać z uprawnienia kupując w sklepie stacjonarnym? |
|
NIE – uprawnienie dot. wyłącznie umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa |
NIE – uprawnienie dot, wyłącznie umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa |
Czy konsument może skorzystać z uprawnienia kupując w sklepie internetowym, a odbierając osobiście? |
|
TAK |
TAK |
Czy konsument musi wskazać powód skorzystania z uprawnienia? |
|
NIE – konsument może skorzystać w uprawnienia bez podania przyczyny |
NIE – konsument może skorzystać w uprawnienia bez podania przyczyny |
Jaki jest czas na skorzystanie z uprawnienia? |
|
10 dni od dnia doręczenia produktu. |
14 dni od dnia doręczenia produktu; |
Kto ponosi koszty za skorzystanie z odstąpienia od umowy? |
|
Konsument może odstąpić od umowy bez ponoszenia nadmiernych trudności lub kosztów. |
Konsument, może odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów o których mowa poniżej: |
Jakie są skutki skorzystania z odstąpienia od umowy? |
|
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość (np. w sklepie internetowym) umowę uważa się za niezawartą, a strony zobowiązane są do zwrotu wzajemnych świadczeń. |
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość (np. w sklepie internetowym) umowę uważa się za niezawartą, a strony zobowiązane są do zwrotu wzajemnych świadczeń. |
Jakie są prawa i obowiązki sprzedawcy? |
|
1) sprzedawca powinien niezwłocznie (ale nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przez przedsiębiorcę oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy) zwrócić wszystkie dokonane przez niego płatności. |
1) sprzedawca powinien niezwłocznie (ale nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przez przedsiębiorcę oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy) zwrócić wszystkie dokonane przez niego płatności. Zwrot pieniędzy powinien być dokonany w taki sam sposób w jaki konsument zapłacił za towar, chyba że Konsument wyrazi zgodę na inny sposób płatności nie wiążący się dla niego z żadnymi kosztami. |
Jakie są prawa i obowiązki konsumenta? |
|
1) Konsument powinien w ciągu 10 dni od doręczenia produktu złożyć na piśmie stosowne oświadczenie. |
1) Konsument powinien w ciągu 14 dni od doręczenia produktu złożyć na piśmie oświadczenie, którego wzór powinien być dostępny na stronie WWW sklepu. |
Czy konsument może odpowiadać za zużycie zwracanego towaru? |
|
Zmiana w granicach zwykłego zarządu to taka zmiana, która jest wynikiem normalnego korzystania z towaru zgodnie z jego przeznaczeniem (np. przymiarka, odpakowanie, sprawdzenie). O tym, czy zmiana mieściła się w granicach zwykłego zarządu decydują, więc okoliczności konkretnego przypadku obejmujące m.in. rodzaj i właściwości towaru |
Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. |